Thursday, May 14, 2009

Amalan Dan Pertolongannya

Dari Abdurrahman bin Samurah ia berkata: Pada suatu hari keluar Rasulullah SAW menemui kami di suatu tempat, baginda berdiri lalu bersabda:

Malam tadi aku bermimpi tentang sesuatu keajaiban. Dalam mimpiku itu, aku melihat seorang lelaki dari golongan umat ku yang didatangi oleh Malaikat Maut untuk mencabut nyawanya maka datanglah amal kebaikan yang dilakukan oleh umat ku itu kepada ibunya menolak Malaikat Maut itu.

Aku melihat seorang dari umatku yang akan mendapat seksaan kubur, maka datanglah amal kebaikan dari wuduk yang dikerjakannya, menyelamatkannya dari seksaan tersebut. Aku melihat seorang dari umatku yang dikerumun oleh syaitan-syaitan, maka datanglah amal kebaikan dari zikir-zikirnya ,maka larilah syaitan-syaitan tersebut.

Aku melihat seorang dari umatku yang akan diseksa oleh malaikat azab, maka datanglah amal kebaikan dari solatnya, lalu menyelamatkanya dari Malaikat azab itu. Aku melihat seorang dari umat ku yang sedang dalam kehausan , setiap kali ia akan mendekati suatu perigi maka ia dihalau dari perigi tersebut,maka datanglah amal puasa Ramadhannya, lalu memberi ia minum hingga tubuhnya menjadi segar.

Aku melihat seorang dari umatku, dan aku melihat para Nabi punya kumpulan masing-masing, setiap kali ia ingin mendekati kumpulan itu, maka ia dihalau, lalu datanglah amal kebaikan dari mandi junubnya dan memimpin ia untuk duduk disampingku. Aku melihat seorang dari umatku yang dimukanya dalam keadaan gelap gelita begitu juga dikanan juga dikiri, dibawah, di atas semuanya dalam keadaan gelap, pada waktu itu ia dalam kebingungan, maka datang amal Haji dan Umrahnya, mengeluarkannya dari kegelaan tersebut, menuju ke tempat yang terang benderang.

Aku melihat seorang dari umat ku yang sentiasa mejaga mukanya dari percikan api neraka dan baranya, maka datanglah amal sedekahnya yang menyelamatkan dari api neraka itu. Aku melihat seorang dari umatku yang sangat ingin berkata-kata kpd semua orang mukmin, namun mereka enggan berkata-kata dengannya maka datanglah amal silaturrahimnya yang menyelamatkannya , higga akhirnya ia dapat bergaul dengan mesra bersama orang-orang mukmin lainnya.

Aku melihat seorang dari umatku yang sedang didekati oleh Malaikat Zabaniah, maka datanglah amar makruf nahi mungkarnya datang menyelamatkan daripada malaikat tersebut serta membawanya kpd Malaikat Rahmah. Aku melihat seorang dari umatku berjalan denan ke lutut nya, antara dia dengan Allah ada hijab yang menutupnya, maka datanglah amal akhlaknya yang baik lalu memegangnya dan membuka hijab tersebut.

Aku melihat seorang dari umatku yang sedang dalam keadaan bingung kerana buku amalnya selalu mengarah untuk memberikan kepada sebuelah kirinya, maka datanglah rasa takutnya kepada Allah lalu menangkap buku itu dan memberikannya kepada arah sebelah kanannya. Aku melihat seorang dari umatku yang ringan timbangan amal baiknya, maka datanglah anaknya yang telah meninggal dunia, lalu menjadikan berat timbangan amal kebaikannya..

Aku melihat seorang dari umatku yang sudah berdiri di tepi neraka jahanam lalu datanglah harapannya kepada Allah, menyelamatkannya dari tempat itu. Aku melihat seorang dari umatku yang diseret untuk masuk ke dalam neraka, maka datang titisan air matanya yang keluar kerana takut kepada Allah lalu menyelamatkannya.

Aku melihat seoang dari umat ku yang sedang berdiri di atas jambatan (Sirat), sedangkan pada waktu itu ia dalam keadaan menggigil (bergoncang) seperti goncangan benda kecil yang ditiup oleh angina yang sangat kuat maka datanglah sangkaan baiknya terhadap Allah lalu jadikan ia tenang dari goncangan tersebut.

Aku melihat seorang dari umatku dalam keadaan merangkak diatas jambatan sirat, bahkan sekali-kali ia hampir jatuh ke dalam neraka, lalu datanglah amalan solatnya menyelamatkannya sehingga akhirnya ia berdiri tegak di atas jambatan dan dapat berjalan dengan kedua kakinya dan selamatlah ia.

Aku melihat seorang dari umatku yang sudah mencapai pintu syurga, akan tetapi semua pintu-pintu syurga itu tertutup untuknya, lalu datanglah ucapan syahadatnya lalu membuka pintu-pintu itu dan memasukkannya ke dalam syurga..

No comments:

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih