Saturday, June 27, 2009

2 ESQ Di Minggu Pertama Semester Baru

Assalamualaikum… segala puji bagi Allah yang maha Sempurna yang telah menciptakan segala sesuatu mempunyai peranan masing-masing di alam raya ini. Hanya Allah yang wajib disembah, tiada tuhan selainNYA. Selawat serta salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W, kaum kerabat baginda, para sahabat, para syuhada’ yang tegar berjuang mempertahan kedaulatan Islam, para pejuang-pejuang agama Allah yang sentiasa berjuang dalam menegakkan syiar Islam di muka bumi ini. Alhamdulillah…

Syukur kepada Allah kerana masih lagi meniupkan roh ke dalam jasadku ini. Segala puji bagiNYA.

Subhanallah…

Alhamdulillah…

Allahukbar…

Seminggu pertama di semester baru sudah menunjukkan kesibukan. Mungkin semester ini akan lebih sibuk dari semester yang sebelumnya. Minggu pertama di semester baru, tugasan yang diberi sudah agak banyak. Jumlah pensyarah yang mengajar untuk semester ini pun lebih banyak dari semester lepas. Ada satu subjek yang diajar oleh 3 orang pensyarah yang berlainan jabatan. Kesibukan di minggu pertama sudah dirasai apabila diberi beberapa tugasan oleh pensyarah. Ada satu tugasan yang perlu disiapkan pada minggu ini merupakan ‘assignment’ aku ketika di semester 1 dahulu yang terpaksa di siapkan dalam masa 2 minggu. Namun untuk semester baru ini, aku terpaksa menyiapkannya dalam masa beberapa hari sahaja. Memang di kalangan kami guru pelatih semester 4 merasakan semester ini memang sibuk. Sehinggakan ada beberapa orang sahabatku yang memegang jawatan dalam satu biro terpaksa meletakan jawatan kerana merasakan tidak mampu untuk memikul bebanan tanggungjawab itu. Namun, itu hak individu masing-masing.

Dan untuk seminggu pertama di semester baru ini, aku telah mengikuti 2 program ESQ. ESQ pertama yang aku sertai ialah untuk pelajar KPLI yang baru masuk dan ESQ kedua ialah program jati diri cemerlang di sekolah menengah sains machang, di mana aku bersama 2 orang lagi sahabatku di jemput khas untuk memberikan sesi ESQ kepada para pelajar. Di sini apa yang dapat aku katakana untuk ESQ pelajar KPLI adalah kurang berjaya. Malam itu aku bersama sahabatku yang lain seperti biasa membantu baba dalam program ESQ itu. Mungkin kerana sedikit kesilapan, pengisian pada malam itu kurang berkesan. Tidak seperti yang pernah kami buat sebelumnya. Namun, itulah pengalaman. Pengalaman yang cukup berharga, yang tidak dapat dibeli dengan wang ringgit. Yang mengajar kami erti kehidupan. Setiap perancangan tidak semestinya akan terlaksana seperti yang dirancangkan. Pengalaman malam itu memberikan kami kekuatan dan kesedaran untuk sesi ESQ seterusnya apabila pelajar ambilan julan 2009 masuk nanti. insya’allah, kami akan memberikan sesi ESQ kepada mereka.

Dan untuk ESQ kedua yang aku serta ialah untuk pelajar sekolah menengah sains machang. Untuk sesi ini, aku bersama sahabatku menggunakan pengalaman kami sebagai fasilitator sebelum ini, memberikan sesi ESQ kepada para pelajar. Namun apa yang dapat akau katakana disini ialah apa yang dirancang tidak semuanya akan mengikut apa yang telah tercatat di atas sehelai kertas. ‘kita merancang, Allah juga merancang, namun perancangan Allah lebih sempurna’…. Semasa kami baru sahaja mengambil alih majlis, kami dimaklumkan untuk berhenti lebih awal iaitu lebih kurang pada pukul 10.30 malam, sedangkan pada masa itu jam sudah menunjukkan pukul 10.15 malam. Jadi kami terpaksa mempercepatkan perancangan kami dan satu sesi penting yang dirancang terpaksa dibatalkan. sesi teman sejati dan juga lafaz yang tersimpan yang dirancang pada awalnya terpaksa diubah dan sesi teman sejati dibatalkan. semasa permulaan sesi, kami agak kalut kerana masa yang sangat suntuk diberikan. Namun, kami menggunakannya sebaik mungkin. Walaupun masa yang diberikan tidak sampai 20 minit, tapi kami mengambil masa yang agak lama untuk sesi lafaz yang tersimpan itu. Lebih kurang pukul 11 malam baru sesi kami tamat. Alhamdulillah.. walaupun agak kalut dan sedikit tertekan, sesi itu dapat juga menyentuh hati para peserta sehingga menitiskan air mata untuk kedua ibu bapa mereka. Walaupun lelaki dengan egonya, tapi ada juga yang menangis tersedu-sedu semasa meluahkan perasaan sayang dan cinta kepada ibu ayahnya di atas sehelai kertas yang akan diposkan kepada ibu ayah mereka nanti.

subhanallah… kenapa begitu susah untuk kita melafazkan perasaan sayang kepada kedua orang tua kita? Kenapa? Adakah selepas mereka meninggalkan dunia ini untuk selamanya barulah kita akan menungkapkan kata keramat sayang kepada mereka? Namun, pada masa itu semuanya sudah terlambat. mungkin kita tidak sedar, kita jarang sekali mengungkapkan ucapan keramat ‘sayang’ kepada ibu bapa kita. Begitu berat untuk kita melafazkan perkataan keramat itu. Kenapa? Kenapa? Aku tidak mengatakan kepada sesiapa, tapi kepada diriku ini juga. Kadang-kala aku menangis terkenangkan segala pengorbanan kedua orang tua ku yang telah bersusah payah membesarkan aku menjadi manusia seperti sekarang. Tidak terhingga jasa mereka kepadaku. Mengapakah sukar menyusun bicara meluahkan rasa, menuturkan sayang? Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar tingkah, Cumalah ungkapan bisu yang melindungkan kalimah rahsia… masih ku biarkan waktu melarikan lafaz kasih ku pada mu… aku sayangkan mereka.. aku sayangkan meraka.. aku sayangkan mereka… hmmm…

Dan Alhamdulillah, lebih kurang pukul 1 pagi kami sampai di institut kami. Pengalaman kedua aku bersama sahabat membuat sesi ESQ kepada pelajar sekolah menengah. Pengalaman yang sungguh bermakna untuk aku, seorang bakal guru kelak.

2 comments:

Abuuwais said...

Teruskan...mencuba dan terus mencuba dan belajar terus belajar...
baba doakan antum boleh jadi insan hebat suatu hari nanti.
Tetapi jangan lupa G_factor...haaaa tengok blog baba!!!

syabab islam said...

syukran baba.. doakan kejayaan kami, segala ilmu yg diajarkan baba akan ana gunakan sebaiknya.. ana dah baca blog baba tue, seronok baca time baba menempelak yg 2 org tue, hehe..

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih