Friday, April 24, 2009

Kembara Hujung Minggu Di Cameroon Highland

Alhamdulillah syukur ke hadrat ILAHI aku panjatkan kerana masih lagi diri ini diberi peluang untuk terus berkelana di atas muka bumi ini. Alhmadulillah… untuk post kali ini, ingin aku coretkan kisah hidupku bersama kawan-kawan sekelas kembara ke Cameroon Highland di hujung minggu.

Subhanallah…

Alhamdulillah…

Allahukbar…

Alhamdulillah dapat juga kita sama-sama berzikir pada hari ini.

Kembara ke Cameroon Highland bersama-sama rakan sekelas memang menyeronokkan. Biasalah, waktu muda macam inilah masa untuk kita menghabiskan masa bersama kawan-kawan, kerana bila dah berumah tangga nanti, hidup kita akan lain dari zaman bujangnya. Namun begitu, dalam kita berseronok, kita haruslah memanfaatkan masa muda ini untuk menggali seberapa banyak ilmu dunia dan juga ilmu untuk bekalan ke akhirat kelak. Masa muda hanya sekali, so kita harus menggunakannya sebaik mungkin untuk kepentingan masa hadapan kelak. Berbalik kepada pengalaman ku bersama rakan-rakan sekelas. Kami ke Cameroon dengan menaiki 2 buah kereta iaitu sebuah kereta kawanku dan sebuah lagi kami sewa. Kami meninggalkan daerah besut ini lebih kurang pada jam 3.30 petang. Perjalanan ke gua musang mengambil masa selama lebih kurang 3 jam. Kami berhenti rehat dan solat di hentian R n R gua musang. Selepas menikmati makanan, kami meneruskan perjalanan ke Cameroon highland. Untuk perjalanan ini, aku pula menjadi pemandu kereta.

Semasa meninggal hentian R n R gua musang, masa sudah menunjukkan hampir pukul 7 malam. Jadi perjalanan ke Cameroon highland dalam keadan gelap di kelilingi hutan tebal. Perjalanan kami berhenti di tengah jalan kerana kereta yang aku bawa ada sedikit masalah. Kereta sewa. Biasalah.. kereta tue tidak begitu ‘gagah’ untuk naik bukit. Jadi terpaksalah berenti rehat untuk menyejukkan enjin kereta beberapa ketika. Semasa berhenti, sempat juga kami mengambil beberapa keeping gambar sebagai kenangan kami dalam kembara ini. Watu itu, jam menunjukkan pukul 8.30 malam, kami berada di pertengahan jalan antara Cameroon highland dan gua musang. Perjalan kami agak perlahan kerana terpaksa menaiki cerun bukit dengan kereta yang boleh dikatakan memang slow la, kalu ada orang lari memang laju orang lari lagi daripada kereta yang kami naiki itu, hehehe…

Alhamdulillah, lebih kurang pukul 10 malam, kami sampai di Brinchang, Cameroon highland. Kami mengisi minyak kereta kerana semasa kami berada di lojing lagi minyak kereta sudah menunjukkan amaran kekurangan minyak. Semasa tiba di stesen minyak petronas brinchang, kereta kawan ku menghadapi sedikit masalah iaitu penutup minyak hitam keretanya tertanggal. Huhu. Namun dapat diatasi. Kami bermalam di sebuah rumah tumpangan untuk beberapa jam.

Pagi jumaat, 17 April 2009 kami meneruskan percutian kami di Cameroon. Destinasi pertama pada pagi itu iailah kedai makan. Kami semua mengalas perut sebelum meneruskan perjalanan. Selepas menikmati sarapan pagi, kami melawati lading teh, iaitu Cameroon bharat. Di sana kami banyak mengambil gambar sebagai kenangan berasa di Cameroon. Kami juga membeli beberapa jenis teh. Antara teh yang aku beli ialah tee strawberi, teh oren dan teh blackcarunt. Selepas melawat lading teh, kami meneruskan kembara kami ke sebuah tasik yang terdapat di tanah rata, Cameroon highland. Selepas itu, kami melawat cactus valley. Cactus valley terletak di brinchang dan berhadapan dengan tempat kami bermalam. Selepas beberapa ketika di cactus valley, kami meneruskan kembara kami ke raju hills strawberi. Di sana kami menikmati ais krim strawberi. Yum2… sedap…. Selepas beberapa ketika di sana, kami meneruskan perjalanan kami ke sebuah taman rama-rama. Selesai melawat taman rama-rama, kami bertolak pulang ke besut. kami bertolak pulang dari tanag tinggi Cameroon highland pada pukul 3.30 selepas menunaikan solat jamak qasar di sebuah masjid. Perjalanan pulang kami sungguh menyeronokan kerana menuruni gunung dan kereta yang di bawa memang laju. Hehe…

Selepas beberapa jam berada di dalam kereta, akhirnya kami sampai juga ke tempat yang dituju iaitu ipgm ksm.

*Di R n R gua musang*

*kereta buat masalah di dalam hutan, hehe*

*nape tue?*

*indahnya alam ciptaan Allah*

*all about us*

*di sebuah tasik*

*Di taman rama-rama*
(bergambar dengan pelancong dari perancis)