Sunday, November 15, 2009

Mencari Jalan


Saat waktu bertatih mengejar masa,

Saat bulan berjalan mengejar malam,

Saat mentari berlari mengejar siang,

Aku masih begini, masih seperti dulu,

Mencari siapa diri ini,

Mencari diri sendiri dalam diri ini,

Yang tidak bisa di duga,

Yang tidak bisa di jangka,

Hidupku kekadang naik, kekadang turun,

Begitu juga dengan imanku,

Kekadang di atas, kekadang di bawah,

Aku tidak sekuat yang disangka,

Diriku tidak begitu tegar menerima ujian dariMU Ya Allah,

Aku hamba yang lemah,

Mudah hanyut dalam arus kenikmatan dunia yang sementara ini,

Kenikmatan yang di beri banyak aku siakan,

Entah untuk apa masa ku habiskan,

Nikmat masa yang Kau beri,

Aku persiakan begitu sahaja,

Oh Allah…

Betapa ruginya aku ini,

Betapa alpanya aku dengan nikmat Mu,

Bantulah aku mencari jalan,

Jalan untuk dekat kepadaMu Ya Rabbi,

Jalan yang didambakan oleh mereka yang soleh,

Jalan menuju cahaya kasih Mu Ya Rahim,

Ya Allah…

Hatiku menangis mendamba kasihMu,

Mengharapkan cinta darimu Rahman,

Namun, aku sedar siapa diriku ini,

Tidak layak untuk mendapatkan semua itu,

Kerana aku begitu jauh dariMu,

Aku alpa dalam mengingatiMu,

Dalam perbuatanku,

Dalm tidurku,

Dalam amal perbuatanku,

Walhal dalam solat sekalipun,

Aku begitu jauh daripadaMu Ya Rabbi,

Namun, aku takkan menyerah,

Aku takkan berundur,

Aku takkan mengalah,

Aku akan berusaha,

Aku akan terus berusaha,

Berusaha mengapai rahmat kasih daripadaMu Ya Allah,

Ya Rabbi…

Kau bantulah aku,

Kau pimpinlah aku ke jalanMu,

Ke jalan yang diredhaiMu,

Sesungguhnya aku hamba yang lemah…

Bantulah aku Ya Rabbi….

No comments:

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih