Sunday, November 1, 2009

.:: Teruskan Perjuangan ::.

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum w.b.t.
Syukur aku ke hadrat ILAHI kerana dengan kasih sayang dan pemurahNya, masih lagi memberikan aku kesempatan untuk menghirup udara bagi meneruskan sisa-sisa hidup ini. Selawat serta salam ke atas junjungan kekasih tercinta, Nabi Muhammad s.a.w. kaum kerabat baginda, para sahabat, para syuhada', tabi'e, tabi' tabi'e serta mujahid mujahidah yang senantiasa thabat dalam menegakkan kalimah Lailahaillallah di atas muka bumi ini.

Subhanallah... Alhamdulillah... Allahukbar...

Syukur aku panjatkan kepada yang Esa kerana masih lagi memberikan aku nikmat untuk meneruskan hidup ini. Dan 2 nikmat yang paling besar masih lagi aku perolehi iaitu nikmat Islam dan nikmat Iman. Alhamdulillah, di saat manusia lain hanyut di bawa arus kenikmatan dunia, aku masih lagi dipilih olehNYA untuk merasai 2 nikmat terbesar itu. Saat ini, aku baru sahaja pulang daripada menghadiri satu mesyuarat pengstrukturan semula organisasi KRM. Agak panas sedikit mesyuarat sebentar tadi dengan kalimah-kalimah yang tidak sepatutnya di keluarkan. Apa yang aku kurang senang dengan musyawarah sebentar tadi adalah perkataan 'TAKSUB' yang dilontarkan oleh seseorang yang aku kira mempunyai banyak ilmu jika dibandingkan aku ini.

Salahkan dia ingin mewujudkan biah Islamiah di kampus ini. Kenapa usahanya perlu mendapat tentangan? Kenapa selepas dia dapat menarik ramai pelajar untuk mencintai Islam, kita harus menentangnya? Sehingga terkeluar perkataan 'taksub' yang aku kira terlalu kejam untuk diperkatakan tentangnya. Kita punyai akal yang waras untuk berfikir, yang mana baik, yang mana buruk. Aku ingin membawa pembaca yang bergelar penuntut di IPGM KSM ini merenung kembali 2 3 tahun lepas, sebelum kedatangnya. Adakah suasana Islam ini wujud? mungkin ada, tapi tidak seperti sekarang. Dulu, di manakah pensyarah-pensyarah yang bergelar ustaz menghilang? Untuk menyampaikan tazkirah di surau, sungguh susah. Apabila di jemput, macam-macam alasan yang diberi. Inikah yang digelar pejuang? Jika di waktu awal kemasukan aku di IPGM ini, aktiviti agama amat jarang diadakan. Tazkirah? Langsung tiada. Inikan pula usrah, jauh sekali. Namun, selepas beberapa tahun, barulah usrah ini berjalan. Tetapi, kenapakan ianya harus ditentang? Kita ingin menuju kearah kebaikan, tetapi kenapa harus ditentang. Kenapa? Kenapa?

Mungkin inilah ragam manusia terutamanya yang bergelar melayu islam. Tidak senang duduk apabila melihat orang lain berada di atas, ada sahaja tangan-tangan yang ingin menjatuhkannya kembali. Jika kita tidak berbuat apa-apa, janganlah iri hati apabila melihat orang lain yang ingin berbuat kebaikan. Berlapang dadalah kamu.

p/s: sekadar luahan apa yang terbuku di hati. sama-samalah kita memikirkannya. jika kita susah untuk berbuat kebaikan, janganlah pula ingin menjatuhkan orang lain yang ingin menyeru ke arah kebaikan. tepuk dada, tanya iman. sentiasa berhusnu dzan dengan apa yang berlaku. Tiada yang rugi jika kita sentiasa bersangka baik, malah mendapat pahala lagi di sisi Allah.

1 comment:

sir hans said...

semoga Allah merahmati kamu wahai syabab..

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih