Wednesday, January 26, 2011

~Ceritera Sebuah Kisah Yang Tersirat~


Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah... segala puji aku panjatkan kepada Penciptaku yang maha menguasai seluruh alam ini, selawat serta salam kepada kekasihNya Nabi Muhammad s.a.w, kaum kerabat baginda, para sahabat, tabi'e, tabi' tabi'e, para syuhada' serta mereka yang senantiasa berjuang dalam mengembalikan kegemilangan Islam di atas muka bumi ini.

Subhanallah.. Alhamdulillah.. Allahuakbar..

Alhamdulillah, syukur yang tak terhingga aku panjatkan kerana masih lagi diberikan kesempatan untuk meneruskan hidup di dunia yang sementara ini. Syukur kerana masih lagi dikekalkan dengan 2 nikmat terbesar iaitu nikmat Islam dan nikmat Iman. Alhamulillah...

Aku menulis bukan kerana terpaksa. tapi aku menulis kerana gerak hati aku mengatakannya begitu. Aku sendiri tidak tahu apakah yang ingin dicoretkan, diluahkan di sini. Tetiba sahaja ingin meluahkan, melontarkan sesuatu. Tapi apakah yang ingin diluahkan itu? aku sendiri tidak tahu. Mungkin terkesan hasil daripada pembacaanku dari blog2 sahabat yang aku 'terjah'. Itulah sebab membuatkan aku juga ingin menulis pada malam ini. hehe..

Laman sosial yang timbul sekarang ada macam-macam. Jika dulu friendster dan my space, tapi sekarang facebook dan twitter. Itulah penangan teknologi sekarang. Melangkaui dunia tanpa sempadan dan dunia di hujung jari sahaja. Hanya dengan satu klik, macam-macam yang kita dapat tahu. Seperti mana yang anda buat sekarang, hanya dengan satu klik sahaja anda sedang membaca tulisan di blog ini. huhu..

Itulah realiti hidup sekarang. Namun di sebalik kecanggihan yang dikecapi sekarang, ada juga yang membawa kesan negatif. Seperti laman sosial facebook sendiri. Dulu pernah aku katakan kepada seseorang yang facebook ni antara yang menjadi punca keretakan perhubungan. Tapi dia seakan menafikannya. Tapi itulah realitinya, beberapa hari yang lepas aku ada terbaca tentang facebook antara penyebab yang menyebabkan berlakunya penceraian. Kajian itu telah dilakukan di Britain. Ya, mungkin itu negara orang kafir. Tapi sebelum itu, pernah ada kajian yang mengatakan facebook punca penceraian di Arab Saudi. Negara orang Islam. Dan mungkin kerana teknologi yang ada sekaranglah menyebabkan keruntuhan institusi kekeluargaan. Itulah antara penyebabnya. Dan mungkin aku juga pernah merasakannya.. huhu..skype..facebook.. itulah dunia tanpa sempadan yang kita alaminya sekarang.

*******

Siapa aku? Bagaimanakah perwatakan aku? Baikkah aku? Burukkah aku?
Mungkin jika aku sendiri yang jawab persoalan-persoalan ini, jawapannya mungkin adalah sentiasa positif. Tapi kita sendiri tidak dapat menilai diri kita sendiri melainkan orang yang berada di sekeliling kita dan yang rapat dengan kita. Tapi mungkin kita tahu, sejauh mana kebenaran yang diperkatakan oleh orang lain terhadap diri kita. hmm...

Beberapa hari yang lepas, aku ada berbual dengan seorang sahabat. Hasil daripada percakapan kami, dia melontarkan pandangannya tentang sikap aku. Perbualan kami berpunca daripada sms yang kami terima berhubung dengan baitul muslim yang dicadangkan oleh seseorang yang begitu aku hormati. Maka timbulah kisah-kisah dahulu yang mana kami masing-masing tahu akan kisahnya. Persoalan-persoalan yang diutarakan oleh sahabat aku itu, banyak yang aku jawab dengan 'no komen'. hehe.. mungkin kerana kisah itu ingin aku lupakan. Dan mungkin aku sendiri tahu apa yang tersirat di sebalik pertanyaannya itu.

'terimalah orang yang menghargai dan suka kepada kita, tapi jangan terlalu mengharap terhadap orang yang kita suka kerana orang yang kita suka belum tentu akan menghargai kita seperti mana kita menghargainya dan penghargaanya itu tidak sama seperti mana orang yang suka kepada kita'... lebih kurang begitulah ayat yang terkeluar dalam perbualan kami itu.. hehe..
'mungkin kita dapat terima orang yang suka dan hargai kita, tapi mungkin susah kepada kita untuk menghargai dan suka kepadanya seperti mana kita suka kepada orang lain... dan akhirnya kita akan menyeksa orang yang suka kepada kita dan juga diri kita sendiri'.. ini juga antara ayat yang diungkapkan selepas ayat yang diatas. hehe..

Kenapa asyik dengan persoalan cinta je sekarang ni? entahlah, mungkin kerana terkesan dengan saranan baitulmuslim yang dicadangkan dlm liqa' baru-baru ni kot.. huhu.. berbalik kepada sikap aku. Sikap yang dinyatakan oleh sahabat aku itu. Mungkin ada betulnya, dan mungkin ada salahnya. Biar aku sendiri berterus terang di sini, mungkin ramai yang sukar untuk menduga dan membaca sikap aku. kenapa? entah.. mungkin kerana aku lebih banyak diam dari bercakap. mungkin kerana aku sentiasa masam dari tersenyum. dan kadang-kadang tindakan yang aku buat itu sukar diramal mungkin. hehe.. terkadang apa yang serius bagi aku, aku hanya lontarkannya dalam bentuk gurauan. dan terkadang yang hanya gurauan, aku berlagak serius. huhu.. dalam percakapan, dalam perbuatan. itulah aku. terkadang aku tahu akan sesuatu, tapi aku hanya diamkannya dan pura-pura tak tahu malah siap tanya lagi berulang kali.. hehe. dan terkadang aku memang tak tahu, tapi pura-pura tahu.(mungkin ego kot) haha.. aku suka melihat tingkah laku manusia, memerhati dan membuat kesimpulan sendiri..

*******

sangat menghargainya / really appreciate it!
ayat yang pernah aku terima juga dulu. tetiba aku tertarik dengan ayat ni bila terbaca di blog seseorang. tapi pasal ni telah aku ulas dalam entry yang sebelum ini berkisah tentang menghargai dan penghargaan. kerana ayat yang aku terima itu tidak selari dengan perbuatan dan tingkahnya. sungguh sedap didengar pada awalnya, tapi pahit di akhirnya.

Memahami kita, menghormati prinsip kita. Tetiba sahaja rasa ingin mengolah sesuatu tentang ini. Mungkin kita mahu orang di sekeliling memahami kita, namun adakah kita pernah untuk memahami mereka yang disekeliling kita? sebelum kita mahu mereka memahami kita, mungkin kita terlebih dahulu perlu memahami mereka.

Prinsip hidup. Mungkin setiap orang ada pegangan dan prinsip hidup masing-masing. Aku sendiri punya prinsip hidup. Tapi terkadang aku pernah jumpa mereka yang sering berubah prinsip hidupnya. Jika dulu lain, tapi sekrang lain pula prinsip hidupnya. Adakah itu yang dikatakan prinsip hidup? Bukti.. mungkin aku boleh berikan andai diminta.. tapi bukan di sini.. Dan itulah yang dikatan perubahan. Setiap manusia mengalami perubahan.. teringat aku kisah dahulu.. tentang dua orang kawan. mereka berkawan di bangku sekolah lagi. tapi yang membezakannya adalah seorang di sekolah yang bercampur jantina, dan seorang lagi di sekolah yang hanya satu jantina sahaja. sebaik sahaja tamat spm, kawannya yang bersekolah di sekolah bercampur jantina ni bertanyakan kepada kawannya yang adakah kawannya akan berubah nanti bila dah menyambungkan pelajarannya di menara gading nanti? dan kawannya menjawab bahawa dia tetap sama macam zaman sekolahnya juga dan takkan mungkin berubah. Namun, selang beberapa lama selepas kawannya menyambung pelajarannya di sebuah kampus yang bergaul lelaki dan perempuan, ternyata apa yang dikatakan dulu hanya indah di mulut sahaja, tapi bukan realitinya. Tidak sampai habis semester pertama, atau tak sampai 2 bulan pun, kawannya itu sudah menunjukkan perubahannya.. itulah manusia.. sentiasa berubah.. berubah prinsip.. berubah janji.. dan bukan bergelar manusialah jika tidak berubah...

*******

2 comments:

:: Pohon Yang Berguna :: said...

Hahaha.... Kemas Pok Jat nie.....

استاذة ليلا said...

humm.banyak btolnyer...

tah lar

no comment. ~ haha~

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih