Thursday, January 22, 2009

Muhasabah diriku...

Assalamualaikum w.b.t…
Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w. para sahabat baginda, pejuang2 islam yang sentiasa berjuang menegakkan agama Allah di muka bumi ini..

Syukur aku panjatkan kerana dipanjang umurku untuk terus berkelana di atas muka bumi ini. di kesempatan ini, terdetik di hatiku ingin menaip sesuatu di ruangan siber ini. namun aku sendiri tidak tahu apakah yang ingin aku coretkan disini.. hmmm… sudah beberapa hari aku tidak mengupdate blog ku ini.. so, aku update la malam2 macam ni.. suasana sekeliling sudah sunyi.. mungkin ramai yang telah tidur.. jam menunjukkan pukul 1 pagi. Di waktu2 beginilah aku sentiasa muhasabah diriku.. terkadang begitu mudah mataku mengalirkan air mata mengingatkan kembali perjalanan hidupku yang lalu.. begitu ruginya aku dengan masa yang telah aku sia2kan dulu.. banyak dihabiskan untuk suka2 dari mengabdikan diri kepada sang Pencipta.. subhanallah..

Sekarang, aku begitu merindui waktu di awal pagi. Entah mengapa. Setiap hari, hati ini selalu menanti waktu itu tiba. Waktu seawal jam 4.30 hingga menjelangnya subuh begitu aku rindui. Terasa tenang di dalam hati ini.. saat bersama sang Pencipta hanya hati ini yang merasai kenikmatannya.. hari2 yang ku lalui terasa damai. Jarang sekali resah menjengah hatiku ini walaupun pada masa yang sama, assignment yang ku terima semakin banyak.. aku menganggap semua itu adalah ujian Allah dalam mendidik jiwaku ini. aku berharap agar aku dapat terus istiqamah di jalanNya..
Hari ini merupakan hari terakhir sebelum semua guru pelatih pulang ke kampong sempena cuti tahun baru cina, dan selama 3 minggu sem baru bermula, sudah banyak aktiviti yang aku bersama sahabat2ku jalankan. Antaranya qiamullai di surau al-firdaus. Kami tidur di sana. Malam sebelumnya kami mengadakan sedikit perbincangan untuk tahun baru ini bagi memantapkan lagi kumpulan kami dalam menyampaikan dakwah di kalangan adik2 junior di samping memantapkan lagi organisasi KRM. Selain itu banyak lagi aktiviti yang dapat mengukuhkan lagi ikatan ukhwah kami ini.. dan insya’allah, kalau ada masa dan kesempatan, aku akan bingkiskannya nanti…

No comments:

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih