Sunday, September 27, 2009

CaTaTan RamaDhaN

Bismillahirrahmanirrahim… Assalamualaikum w.b.t.


Alhamdulillah, syukur ke hadrat ILAHI kerana dengan limpah kurnia dan inayahNYA dapat lagi aku meneruskan hidup di muka bumi yang fana ini. Selawat serta salam ke atas junjungan mulia nabi Muhammad s.a.w, kaum kerabat baginda, para sahabat, para syuhada’, tabi’ei, tabi’ tabi’ei, serta mujahid mujahidah yang senantiasa meneruskan risalah dakwah Rasulullah s.a.w sehingga ke hari ini.


Subhanallah…

Alhamdulillah…

Allahukbar…


Sudah lebih seminggu ramadhan meninggalkan kita. Bagi diriku, aku begitu sedih kerana terpaksa berpisah dengan ramdhan. Bulan yang penuh barakah. Di dalamnya terdapat banyak ‘hadiah-hadiah’ yang Allah sediakan untuk hamba-hambaNYA yang bertaqwa. Dan mungkinkah aku akan bertemu lagi dengan ramadhan yang akan datang?? Atau mungkin ramadhan yang baru sahaja berlalu itu merupakan ramdhan yang terakhir dalam hayatku?? Aku tidakn tahu. Namun aku masih menaruh harapan yang tinggi agar dipertemukan lagi dengan ramadhan agar aku dapat sekali lagi ‘bergurau senda dan berkasih-kasihan’ dengannya. Jika ramadhan yang baru sahaja berlalu itu yang terakhir buatku, alangkah malangnya nasibku ini kerana tidak lagi dapat ‘berkasih-kasihan’ dengannya.



Hari pertama ramadhan aku pada tahun ini adalah di rumah. Baru sahaja sehari cuti pertengahan semester, ramadhan telah bertandang. Jadi selama cuti ini aku hanya bersama keluarga ku untuk makan sahur dan berbuka. Masa cuti pertengahan semester ini hanya seminggu, namun aku berada selama 2 minggu di rumah kerana menjalani SBE (school based experience) atau dikenali juga sebagai PBS (pengalaman berasaskan sekolah). Untuk kali ini, aku bersama 2 orang lagi rakanku menjalani SBE di Sekolah Kebangsaan Pak Badol. Jaraknya lebih kurang 3 km dari rumahku. Tiada apa yang hendak aku ceritakan tentang SBE ku itu, kerana ia merupakan SBE ku yang ke-4 atau yang terakhir dan tahun depan aku akan mula menjalani praktikal di sekolah.



Dua hari terakhir aku berpuasa di rumah, aku bersama dengan sahabat-sahabatku dan juga mad’u masing-masing telah dijemput oleh baba untuk berbuka puasa dirumahnya. Majlis pada 4 September itu telah dirancang sebelum menjelangnya bulan ramadhan lagi kerana masing-masing sibuk. Alhamdulillah, terasa nikmatnya iftar bersama dengan sahabat-sahabat. Terasa ukhwah meresap ke dada. Dan Alhamdulillah semua mad’u aku dapat juga menghadirkan diri di dalam majlis ini. Namun ada beberapa orang yang sepatutnya turut serta dalam majlis itu tidak dapat datang disebabkan masalah yang tidak dapat dielakkan. Dalam majlis iftar itu, sebelum kami semua dijamu dengan juadah yang begitu menyelerakan yang telah sedia terhidang di ruang tamu rumah baba, kami semua telah dihidangkan dulu dengan santapan rohani yang telah disampaikan oleh baba dan juga seorang ustaz dari IPGM kampus kota bharu (maaf, namanya aku tidak berapa ingat). Alhamdulillah, majlis iftar itu berjalan lancar.



Dan untuk hari pertama berbuka puasa di kampus, aku hanya berbuka di dalam bilik ku bersama dengan sahabatku. Hari kedua pun sama. Namun, hari ke-3 berbuka di kampus, aku telah mendapat jemputan untuk berbuka bersama dengan muazzin dan juga imam yang telah ditugaskan sepanjang bulan ramadhan. Alhamdulillah, majlis berjalan dengan lancar. Sebaik sahaja masuk waktu berbuka, kami hanya makan kuih muih sahaja. Selepas itu, kami semua menunaikan solat maghrib secara berjemaah di surau al-firdaus. Selesai solat, barulah kami makan makanan yang agak berat iaitu nasi. Alhamdulillah..



Hari ke-4 di kampus, aku dan juga sahabatku telah menjemput mad’u kami untuk berbuka puasa bersama kami. Alhamdulillah, semua mad’u kami datang untuk iftar bersama kami. semasa iftar, sempat lagi kami beramah mesra dan bergurau senda, itulah dia pengikat ukhwah sesama kami. ukhwah yang terjalin semakin hari semakin erat. Gurau senda sesama kami mengeratkan tali ukhwah ini. selesai menjamah sedikit kuih, kami menunaikan solat maghrib berjemaah sebelum memakan nasi. Hari ke-5 berpuasa di kampus, aku bersama sahabat-sahabatku iftar di surau. Hari itu, biro agama dan pendidikan mengadakan majlis berbuka puasa untuk seluruh warga kampus yang berminat untuk berbuka puasa bersama. Alhamdulillah, penyertaannya juga menggalakkan.



Pada hujung minggu, aku pulang ke rumah untuk berbuka dan bersahur bersama keluargaku. Sekembalinya ke kampus pada petang sabtu, aku bersama-sama sahabatku berbuka bersama dengan ahli kelab rakan masjid (KRM). Majlis yang dirancang berjalan dengan sempurna. Minggu terakhir sebelum pulang ke kampung untuk hari raya, jadual berbuka puasa memang sudah penuh.hehe… Hari isnin berbuka puasa bersama-sama warga kampus di surau, hari selasa berbuka bersama rakan sekelas dan hari rabu berbuka di dewan bendahara dalam majlis khatam quran dan berbuka puasa perdana. Untuk tahun ini, hanya beberapa kali sahaja aku bersama sahabat iftar di bilik, tidak seperti tahun-tahun sebelumnya. Namun, majlis iftar yang dibuat ini dapat mengeratkan lagi ukhwah sesama kami yang sebelum ini tidak berapa rapat menjadi semakin akrab.



Sedar tak sedar, ramadhan semakin sampai ke penghujungnya. Dalam hati, terasa kesayuannya kerana terpaksa berpisah dengan ramadhan ini. Sedih menjelma di dalam diri kerana perpisahan ini. adakah lagi peluang untukku menemuinya lagi pada tahun hadapan ataupun ini yang terakhir bagiku. Semoga ada lagi ramadhan untuk aku pada tahun hadapan.



Syawal menjelma


Laungan takbir bergema di masjid mukimku. Jika sebelum ini jemaahnya ramai, namun pada malam raya itu, sudah nampak perbezaannya. Mungkin orang ramai sibuk menyiapkan juadah untuk berhari raya keesokan harinya.



Kedinginan pagi menyambut subuhku. Alhamdulillah, jemaah subuh di pagi raya masjid mukim agak ramai. Sama-sama bertakbir memuji yang Esa tanda kemenangan dan kembalinya kita kepada fitrah.



Di pagi hari yang mulia, aku bersyukur kepadaNYA kerana masih lagi memberikan aku keluarga untuk sama-sama menyambut lebaran kali ini. kemaafan ku pohon daripada ayah dan ibu ku atas segala kesalahan dan kealpaan ku selama ini. ampunkan anakmu ini. halalkan segala makan dan minum yang telah diberikan. Semoga keberkatan syawal menyelubungi hidupku dan seluruh umat Islam.

2 comments:

Abuuwais said...

moga Allah merahmatimu nak...hargailah kedua orang tua selagi mereka masih ada.

dengan ramadhan..lalu...dan hari2 yang mendatang

syabab islam said...

syukran baba... selagi diri ini terdaya, selagi diri ini termampu, selagi itulah diri ini akan berbakti kepada ibu dan ayah ana..
doakan ana semoga senantiasa diberikan petunjuk olehNYA..

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih