Wednesday, September 2, 2009

Ramadhan Ku


Bismillahirahmanirrahim, Assalamualaikum w.b.t.
Syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia dan kasih sayangNYA masih lagi memberikan aku peluang untuk terus bernafas dan berkelana di atas muka bumiNYA. Selawat serta salam ke atas kekasih yang dirindui Nabi Muhammad s.a.w, kaum kerabat baginda, para sahabat, para syuhada’, tabii, tabi’ tabii, serta mujahid mujahidah yang senantiasa berjuang dalam menegakkan daulah Islamiyah di atas muka bumi yang fana ini.
Subhanallah…
Alhamdulillah…
Allahukbar…

Ramadhan terus berlalu. Hari-hari yang dilalui dirasakan begitu pantas berlalu. Dalam aku tidak sedar, aku telah memasuki fasa ke 2 di dalam bulan ramdhan ini. Fasa kerahmatan telah berlalu meninggalkan, sekarang telah memasuki fasa pengampunan sebelum menjelang fasa bebas dari api neraka. Seperti yang kebanyakan kita sedia maklum, bahawa ramadhan mempunyai tiga fasa iaitu 10 hari pertama di bulan ramadhan iailah fasa kerahmatan, 10 hari kedua di bulan ramadhan merupakan fasa pengampunan dan 10 hari terakhir di bulan ramdhan merupakan fasa bebasnya dari api neraka. Dan perkara ini seringkali di ucapkan oleh ustaz-ustaz di sekolah2, kampung2, ipt2 serta di media massa.

Namun, adakah kita mengambil berat akan semua ini?. Aku bukan ingin mengatakan kepada sesiapa tetapi berbalik kepada diriku sendiri. Aku muhasabah kembali diri aku ini. Berapa helai al-qurankah yang aku habiskan sehingga hari ini? Rasanya aku belum berpuas hati dengan amalan yang aku lakukan sehingga hari ini. Masih jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan orang-orang lain. Terasa begitu lemah diriku ini untuk melawan nafsu malas yang menggunung tinggi di diri ini. Zikir? Ibadah-ibadah sunat yang lain? Rasanya masih jauh ketinggalan dengan sahabat-sahabat yang lain. Ya Allah… kuatkanlah diriku ini untuk terus beribadah kepada kepadaMu dalam mencari cahaya cintaMu.

Bulan ramadhan, bulan penuh kemuliaan, bulan penuh kerahmatan, bulan penuh keberkatan, bulan di mana segala amalan yang dilakukan di ganda-gandakan pahalanya. Bulan di mana pintu-pintu syurga di buka seluas-luasnya dan pintu-pintu neraka ditutup serapat-rapatnya dan para syaitan laknatullah diikat. Bulan yang dirindui oleh para alim ulama’ serta bulan yang menjanjikan seribu satu kenikmatan kepada hamba-hamba yang bertaqwa. Subhanallah.. begitu hebat bulan ini. Kedatangan dinanti, sepermegiannya dirindui.

Masa terus berlalu pergi tanpa menunggu kita. Namun, adakah kita mempergunakan masa sebaiknya di bulan yang mulia ini? Apakah yang telah kita lakukan selama lebih 10 hari kita menjalani ibadah puasa? Sudah berpuas hati? Atau masih lagi belum memulakan langkah untuk beribadah di bulan yang mulia ini. Ambil masa sekejap dan muhasabah diri kita kembali. Renung-renungkan apa yang telah kita lakukan sepanjang kita menjalani ibadah puasa di bulan ramadhan ini. Seharusnya kita manfaatkan sebaiknya bulan yang penuh barakah ini. Lipat gandakan amalan kita. Perbanyakkan amalan-amalan sunat di bulan ini kerana amalan-amalan sunat yang dilakukan pada bulan ini pahalanya adalah sama seperti kita melakukan ibadah fardu di bulan-bulan lain. Subhanallah… begitu besarnya ganjaran yang Allah hadiahkan kepada kita ummat KekasihNya. Tapi mengapa kita masih lagi leka dengan kenikmatan dunia yang Allah beri pinjam sehingga kita lupa untuk mengucapkan syukur kepadanya? Ambillah sedikit masa kita untuk mengucapkan syukur kepadaNya di dalam bulan yang mulia ini. Semoga ucapan syukur yang kita ungkapkan di bulan ramadhan ini diberikan ganjaran oleh Allah.

Marilah kita sama-sama memanfaatkan sebaiknya bulan ini. Rebutlah ‘hadiah-hadiah’ istimewa yang Allah janjikan pada bulan ini. Kita seharusnya patut bersyukur kerana dapat menjalani ibadah puasa ini dalam suasana yang aman harmoni. Mungkin sesekali kita terasa letih dan penat dalam melakukan tugasan-tugasan harian kita. Namun pernahkah kita fikirkan kembali sejarah para sahabat semasa zaman rasulullah dahulu? Dengan tubuh yang letih berpuasa, mereka tetap tegar berjihad dalam perang pertama ummat Islam ketika itu iaitu Perang Badar. Subhanallah.. begitu besar pengorbanan para sahabat. Jauh sekali jika nak dibadingkan dengan diri kita sekarang. Walaupun belajar dalam aircond tetapi masih lagi mengeluh. Kita seharusnya bersyukur dengan nikmat yang Alah berikan kepada kita ini. Ambillah masa sekejap untuk mengucapkan…
ALHAMDULILLAH….
ALHAMDULILLAH…
ALHAMDULILLAH…

Alhamdulillah.. sempat lagi kita bersyukur memuji dalam kita melayari alam maya ini.
Oleh itu, marilah kita sama-sama meningkatkan amal ibadah kita dalam kita melangkah ke 10 malam terakhir bagi mendapatkan lailatulqadar pada ramadhan kali ini. Insya’allah.. semoga Allah memberikan cahayaNYA kepada kita semua.

No comments:

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih