Saturday, September 12, 2009

Mencari Lailatul Qadar

Bismillahirahmanirrahim, Assalamualaikum w.b.t.
Syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia dan kasih sayangNYA masih lagi memberikan aku peluang untuk terus bernafas dan berkelana di atas muka bumiNYA. Selawat serta salam ke atas kekasih yang dirindui Nabi Muhammad s.a.w, kaum kerabat baginda, para sahabat, para syuhada’, tabii, tabi’ tabii, serta mujahid mujahidah yang senantiasa berjuang dalam menegakkan daulah Islamiyah di atas muka bumi yang fana ini.
Subhanallah…
Alhamdulillah…
Allahukbar…


Alhamdulillah.. sekarang kita telah memasuki fasa terakhir di bulan Ramadhan. Begitu cepat masa berlalu meninggalkan kita. Dalam tak sedar, kita hanya ada 7 hari lagi untuk merebut sebanyak mungkin 'hadiah-hadiah' istimewa di bulan yang mulia ini. Dan semakin dekat kita ingin menyambut hari raya, semakin kurang pula jemaah di surau-surau mahupun masjid-masjid. Kenapakah ini terjadi? Tepuk dada, tanya iman.

Dan dalam malam-malam terakhir di bulan ramadhan ini terdapat satu malam yang di sebut Malam Al-Qadar. Malam yang lebih baik dari seribu bulan. Jika dikira-kira, 1000 bulan bersamaan dengan 83 tahun 4 bulan. Jika kita beribadah pada malam ini, ibarat kita beribadat selama 1000 bulan. Subhanallah.. Betapa besarnya hadiah yang Allah berikan kepada kita ummat kekasihNYA.

Jadi sempena 10 malam terakhir ini, marilah kita sama-sama meningkatkan amal ibadah kita. Sama-samalah kita mencari malam alqadar. Semoga rahmat Allah mencucuri kita.

No comments:

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih