Thursday, November 6, 2008

Catatan Hidupku..

3 November 2008

Cepat benar masa berlalu. Namun rinduku kepadanya x pernah pudar. Hari ini kehidupanku bermula seperti biasa. Pagi ini di surau jemaahnya agak ramai dari semalam. Semalam hanya ada 3 orang je. Alhamdulillah aku dapat istiqamahkan diriku menunaikan kewajipanku sebagai seorang hamba kepada Penciptaku. Hari ini, aku dan sahabat2ku ada usrah. Dan dapat juga aku melepaskan rinduku kepada seorang yang begitu istimewa di hatiku. Indahnya saat bersamanya. Terasa begitu aman, tenang. Subhanallah cantiknya ukhwah yang Kau ciptakan dalam kalangan kami yang berjuang di jalanMu ya Allah. Selesai menunaikan solat asar, aku dan sahabatku yang lain berbincang dan menimba ilmu daripada en. Zaid. Seorang yang mempunyai banyak ilmu. Segala ilmu yang dimilikinya bermain di bibirnya. Lancar. Ingatannya sungguh baik dalam menuturkan setiap bait ayat2 al-quran. Pukul 5 petang, aku dan sahabat yang lain menunggu en. Zul di tempat biasa usrah diadakan. Beberapa minit kemudian, en. Zul datang memberitahu kami tempat di ubah ke jabatan R&D. Kami pun bergerak ke jabatan R&D. pada waktu itu kami hanya berlima dan masih menunggu 4 orang lagi sahabat kami. 2 orang lagi datang lewat kerana mereka baru habis exam. Usrah kami dimulakan seperti biasa. Dimulakan dengan bacaan al-fatihah. Tilawah pada hari ini ialah surah al-A’laa. Selepas semuanya memperdengarkan bacaan masing-masing. Seorang daripada kami membacakan tasfir bagi ayat-ayat dalam surah ini. Makna surah al-A’laa ialah yang paling tinggi. Selepas selesai membacakan tafsir, en. Zul menghuraikan sedikit sebanyak isi kandungan surah ini. Surah ini menfokuskan kepada penciptaan alam ini. Menceritakan tentang kekuasaan Allah mencipta alam ini. Dalam menerangkan kepada kami tentang isi kandungan surah ini, en. Zul menggunakan teknologi yang sedia ada untuk menunjukkan tanda2 kebesaran Allah di dalam laptopnya. Subhanallah. Sungguh sempurna ciptaan Allah. Satu pun tiada cacat celanya dan setiap penciptaannya mempunyai peranan masing-masing. Selepas itu, majlis kami diteruskan dengan tazkirah yang di sampaikan oleh akhi afiq. Tazkirah yang disampaikan beliau juga berkait dengan kebesaran Allah dalam penciptaan alam ini. Sebaik sahaja sesi tazkirah, en. Zul mengambil masa untuk bercakap tentang blog. Teguran beliau di dalam blog2 kami. Kami akur dengan tegurannya demi kebaikan bersama. Sebelum mengakhiri majlis ilmu itu, kami meminta en. Zul supaya mendoakan kami berjaya dalam peperiksaan kami semua. En. Zul kata “bukan sahaja ana mendoakan dalam peperiksaan malah seluruh kehidupan antum semua ana doakan”. Aku berasa sungguh bahagia mendengar kata-kata en. Zul itu. Terasa tenang. Indahnya ukhwah di jalan Mu Ya Allah. Usrah kami tamat lebih kurang pukul 6.45 petang. Kami semua menuju ke surau bagi menunaikan solat mangrib dan seterusnya mengikuti kuliah perubatan islam yang akan disampaikan oleh en. Zul.

Kuliah perubatan islam dimulakan sedikit lewat dari kebiasaanya. Hari ini en. Zul mengajarkan tentang cara untuk ‘memagar’ rumah dan juga asas 10 dalam perubatan islam ini. En. Zul menerangkan satu persatu kegunaan ayat dalam asas 10. Beliau hanya sempat menerangkan sampai ayat ke 5 sahaja dan 5 ayat lagi akan diterangkan dalam kuliah yang akan datang. Berakhirnya kuliah perubatan islam. Aku dan sahabat2 ku menjamu sedekit makanan di dalam bilik di surau itu. Terasa indahnya ukhwah ini. Kami berbual mesra dengan en. Zul. Selepas menjamah sedikit makanan, en. Zul meminta diri untuk pulang. Kami menghantarnya sampai ke muka pintu masuk surau. Kami mencium tangan en. Zul sebagai tanda kasih dan sayang kami kepadanya. Subhanallah. Indahnya aku rasakan di dalam hatiku. Semoga Engkau merahmati perjalanan pulang ayahanda kami itu… amin..

5 November 2008

Sehari sebelum hari peperiksaan. Pagi ini aku sempat study skit. Pada waktu tengaharinya aku mengemaskan bilikku serta fail2 utk MQA yang xtahu bile akan datang buat semakan. Seusai solat zohor, aku mengambil sedikit masaku untuk menjamu makanan rohani bagiku. Beberapa helaian al-quran dapat aku habiskan. Alhamdulillah syukur aku dapat menjamu makanan rohani. Solat asar di surau. Bacaan al-mathurat bersama sahabat2 ku. Seusai bacaan al-mathurat, kami menuju ke kelas sains sem 3 kerana ada perjumpaan dengan en. Zul untuk taklimat bagi program Keindahan Bersama Mu (KBM) yang akan diadakan utk pelajar pismp sem 4. Kami ini merupakan pembantu kepada en. Zul ataupun merangkap fasi. Taklimat yang disampaikan en. Zul dapat kami faham. Dalam taklimat itu, en. Zul melahirkan rasa hatinya supaya kami semua ini akan jadi pemangkin kepada grup KBM di kawasan besut. Dapat menjalankan program motivasi di sekolah2. En. Zul bagi nama religious council kepada grup kami ini. Di hatiku berbaur gembira jika dapat melaksanakan program motivasi di sekolah. Memang bagus jika dapat jalankan program motivasi di sekolah. Kenapa aku cakap macam tue? Kerana aku berpengalaman menlaksankannya di sekolah aku dulu. Aku merangkap timbalan pengarah program masa tue. Sungguh seronok dapat membantu adik2 di sekolah lama aku. Berkongsi ilmu, menjalinkan silaturrahim. Indah. Sungguh indah. Namun keletihan yang amat sangat aku rasakan selepas selesai sahaja program itu. Namun, aku amat berpuas hati dengan program yang telah aku dan rakan2 sekolah ku jalankan utk sekolah itu. Dan dari refleksi yang diterima daripada program yang kami laksanaka itu sungguh positif. Malah pihak sekolah meminta kami merancang program untuk pelajar form 4 or form 4 tahun depan. Di hatiku memang terdetik dan buat lagi program macam tue tapi utk mendapatkan komitment daripada rakan2 lama yang sibuk dengan kehidupan di ipta agak susah. Terdetik juga di hatiku, alangkah baiknya jika grup religious council ini dapat laksanakan KBM di sekolah lama aku dulu. Tentu akan dapat mentarbiah junior2ku. Insya’allah.. seusai taklimat, aku dan sahabatku menikmati makan malam di kedai di hadapan ipg sultan mizan.

Seusai makan, kami ke surau. Menunaikan solat maghrib berjemaah. Selesai solat, en. Zul menyampaikan ceramah ataupun tazkirah kepada ahli2 KRM. Penyampaian ceramah en. Zul ikhlas dari hati. Hatiku begitu tersentuh dengan setiap bait kata2nya. Sungguh mencengkam hatiku. Semuanya lahir dari dalam hatinya. Aku melihat matanya tatkala menceritakan tentang perjalananya di mekah. Ada titisan air jernih. Tersentuh hatiku. Dia menceritakan dengan penuh perasaan. Aku dapat merasainya juga. Terasa di dalam hatiku. Hmm…

Seusai solat isyak, kami mempelawa en. Zul menjamu sedikit makanan yang telah disediakan khas untuknya. Dalam pada masa yang sama, en. Zul sekali lagi menyentuh pasal baitul muslim di kalangan kami. En. Zul kata, bila antum sem 3 nnt, ana akan bagi borang untuk antum isi untuk bina baitul muslim ini. Aku agak terkejut coz masih terlalu awal rasanya bagi kami semua. Umur kami baru setahun jagung, rasanya tak tertanggung untuk memegang amanah seorang zaujah. Subhanallah… Engkau yang mengetahui apa yang terbaik untuk kami semua.. selesai makan, kami bersalaman dengan ayahanda kami dan menghantarnya pulang…

No comments:

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih