Tuesday, November 18, 2008

Sebuah Perjalanan Kehidupan... (keindahan bersama mu)

Aku bersama 2 orang sahabatku, akhi ghafar dan akhi hafiz bertolak lebih awal dari yang lain. Kami bertolak lebih kurang pukul 3.30 petang dari perkarangan ipsmb. Kami mengikuti en. Zul dari belakang kerana kami tidak tahu jalan ke tanjung chap. Setibanya kami di tanjung chap, kami menurunkan barang-barang dan menyiapkan dewan untuk para peserta kursus nanti. Semasa sedang menyiapkan dewan, kami menerima mesej daripada sahabat kami, akhi rauhan yang mengatakan ramai pelajar yang tidak mahu pergi ke program ini. Di dalam hatiku terasa agak kecewa dengan sikap mereka. Tak ada komitmen untuk memberikan kerjasama dalam menjayakan program ini. Jumlah peserta yang dikhabarkan yang akan pergi hanya 40 orang lebih daripada 96 orang, iaitu hampir separuh sahaja. Aku melihat riak wajah en. Zul, ada riak kecewa sedikit di wajahnya. Namun, inilah dakwah. Bukannya mudah dalam berdakwah ini. Seusai menyiapkan dewan, kami menunaikan solat asar berjemaah yang diimamkan en. Zul. Selesai menunaikan kewajipan sebagai seorang islam, kami membawa barang-barang kami ke dalam chalet yang telah disediakan untuk kami para fasi. Manakala en. Zul balik ke rumahnya di kubang kerian bagi mengambil barang-barangnya dan menyelasaikan urusan yang belum siap. Aku sungguh bangga dengan en. Zul, walaupun beliau begitu sibuk, malah tersangat sibuk, tapi masih lagi meluangkan masa untuk kami dan para peserta bagi menjalankan misi dakwahnya. Di dalam chalet, selepas berehat beberapa ketika, 3 orang lagi sahabatku sampai. Kami memberitahu mereka tentang pesanan yang telah en. Zul pesan kepada kami supaya menguruskan peserta terlebih dahulu kerana en. Zul akan sampai selepas maghrib nanti.

Para peserta tiba agak lewat iaitu lebih kurang pukul 6.45 petang. Aku melihat riak wajah para peserta… tidak ceria, wajah terpaksa. Aku agak kecewa dengan penyertaan mereka yang tidak berapa menggalakkan ini. Namun, ku bersyukur kerana mereka sudi juga datang dan insya’allah di akhir kursus ini mereka akan berpuas hati malah akan merindui saat manis sepanjang kursus ini. Itu kata hatiku. Aku dan sahabat2ku menyiapkan diri untuk solat sebelum makan malam. Seusai solat kami makan malam. Selesai makan, kami menguruskan peralatan di dewan yang mana belum di bereskan lagi. Waktu itu, en. Zul baru sahaja tiba. Selepas semuanya siap sedia, kami menunaikan solat isyak berjemaah. Seusai solat, semua peserta di kehendaki berada di dewan. Masa berlalu…..

Teman Sejati…..
Aktiviti pertama yang diadakan adalah teman sejati. Tetapi sebelum itu, semua peserta menyanyikan lagu tema kursus ini iaitu lagu demi matahari. Teman sejati. Inilah sentuhan pertama en. Zul kepada para peserta. Sebelum aktiviti bermula, para peserta telah dibahagikan kepada 5 kumpulan iaitu 2 kumpulan lelaki dan 3 kumpulan bagi pelajar perempuan. Pada permulaannya, aktiviti ini untuk seronok2 tetapi lama-kelamaan, en. Zul mula menyentuh hati mereka. Bermain dengan perasaan mereka. Aku yang telah ditugaskan menjadi ‘videoman’ oleh en. Zul memainkan peranan sebaik mungkin merakam gelagat mereka semua. Di akhir2 aktiviti, itulah saat yang berjaya menyentuh perasaan peserta. Mereka berpelukan. Mendoakan sahabat mereka di telinga mereka. Sudah ada titisan jernih di mata mereka. Aku merakam saat2 mereka berpelukan dengan diiringi tangisan dan tanpa ku sedari, ada gerimis air mata di pipi ku. Hatiku turut sama tersentuh. Lagu teman sejati yang dimainkan berjaya menyentuh hati mereka dan juga hatiku. Namun, aku berjaya menyembunyikan perasaanku itu. Hmmmm…. Selesai aktiviti, semua peserta minum malam dan masuk tidur. Pada masa yang sama, kami para fasi mendengar taklimat daripada en. Zul untuk aktiviti yang paling penting dalam kursus ini iaitu reben kehidupan. Selesai mendengar pesanan ringkas daripada en. Zul, kami semua minum malam. Selesai minum malam, fasi perempuan pergi ke chalet mereka untuk berehat begitu juga beberapa orang sahabatku. Namun, aku dan juga 2 orang sahabatku meneruskan amanah yang telah en. Zul berikan. Aku yang bertugas sebagai videoman, ditugaskan juga untuk membuat video bagi aktiviti yang dijalankan untuk ditayangkan kepada para peserta di hari terakhir kursus. Pada masa ini, jam sudah menunjukkan pukul 12 tengahmalam. Aku kali pertama menggunakan ulead video untuk meng’edit’ video berasa agak susah kerana sebelum ini, aku hanya menggunakan movie maker untuk edit video. Namun, aku cuba sebaik mungkin. Jam menunjukkan pukul 1 pagi. Seorang sahabatku sudah lena di atas sofa. Mungkin kerana keletihan kerana sejak pagi tadi lagi dia buat kerja. Seorang sahabatku masih lagi setia menemani ku membuat kerja sambil dia belajar cara membuat video daripadaku. Namun, selepas beberapa ketika, beliau juga tidur kerana matanya sudah terlalu mengantuk untuk menemaniku. Aku meneruskan kerjaku. Meng’explore’ ulead video untuk mengetahui cara menggunakannya. Sedar tak sedar, jam di tanganku telah menunjukkan pukul 2.30 pagi. Aku terus membuat kerjaku sehingga semua video yang hendak aku masukkan di dalam ulead itu sempurna. Tapi muzik background untuk video tu aku akan masukkan pagi esok. Lebih kurang pukul 3 pagi, baru aku melelapkan mataku. Aku dan 2 orang sahabatku tidur di dewan je. Manakala yang lain tidur di chalet.
Aku dikejutkan oleh alarm dari henset ku. Jam menunjukkan pukul 5 pagi. Aku bangun dari tidur dan mengejutkan sahabat2ku. Kami berjalan menuju ke chalet dalam kedinginan pagi yang menusuk tulang sumsung ku. Di dalam chalet, lagi sejuk kerana aircond yang di pasang adalah yang paling sejuk. Aku merebahkan badanku di atas tilam empuk sambil menunggu sahabatku mandi. Namun, mataku tidak dapat tidur. Seusai sahabatku mandi. Aku pula mandi. Kami semua bersiap untuk ke surau bagi menunaikan solat subuh berjemaah. Di surau hanya beberapa orang saja peserta yang turun menunaikan solat subuh berjemaah. Seusai solat, sedikit tazkirah disampaikan oleh en. Latif. Sebaik sahaja tamat tazkirah, aku dan sahabatku menuju ke chalet. Niat di hati nak berehat sebentar sebelum aktiviti seterusnya dimulakan. Namun, kerana kerja semalam yang belum disiapkan sepenuhnya, aku meneruskan dengan kerjaku dengan dibantu oleh akhi fazli di dewan. Dia mengajarku serba sedikit tentang ulead video ini kerana dulu dia sudah agak mahir menggunakannya. Masa berlalu….
Reben Kehidupan…
Satu lagi aktiviti yang sangat berjaya menyentuh hatiku dan mentarbiah diriku ini tentang kehidupanku. Walaupun aku bertindak sebagai fasi, tetapi aktiviti ini telah membuatkan kami para fasi menangis. Mengenangkan kehidupan kami yang telah lalu. Dalam aktiviti ini, aku x dapat menjalankan tugasku dengan baik kerana hatiku begitu tersentuh. Aku menangis semahu-mahunya mengenangkan hidupku. Perjalanan hidupku yang telah lalu adalah sia-sia. Apa yang telah aku lalui selama 20 tahun ini? Aku mengimbas kembali tentang kisah hidupku. Subhanallah… banyaknya dosa yang telah aku lakukan… ketika en. Mohd nor menceritakan tentang hidupnya, aku menangis semahu-mahunya. Aku terkenang kembali diriku semasa kecil dahulu. Aku pernah membuatkan ibuku menangis kerana sikapku. Aku anak yang jahat. Nakal. Aku menyesal ya Allah… aku menyesal… Ya Allah, ampunkanlah dosaku ini, terima taubatku ya Allah… aku bersalah kepada ibuku ya Allah… aku anak derhaka.. aku terkenangkan ibu dan ayahku ketika ini. Pengorbanan mereka kepadaku… demi Allah, aku x mampu untuk membalas pengorbanannya walaupun aku menjaga mereka seumur hidupku.. aku sayangkan mereka.. aku sangat sayangkan mereka ya Allah… berilah aku peluang untuk berbakti kepada mereka yang telah membesarkan aku menjadi manusia seperti sekarang… aku terkenang kembali kisah aku dulu, aku pernah kemalangan beberapa kali dan ibu ayahku bersusah payah menjaga ku semasa aku sakit, terlantar di hospital. Sanggup mengambil cuti semata-mata kerana menjaga ku… ya Allah… peliharalah kedua ibubapaku, sungguh besar pengorbanannya…. Di waktu ini, en. Mohd nor masih lagi menceritakan tentang perihal kedua orang tuanya… beliau tidak sempat berbakti kepada ayahnya kerana ayahnya mati semasa beliau masih kecil. Aku muhasabah diriku kembali… aku masih lagi ada ibu, masih lagi ada ayah… tapi adakah sudah cukup aku berbakti kepda mereka?? Aku masih ingat, semasa aku mendapat tawaran masuk ke ipsm. Aku menelefon ibu ku mengatakan aku berjaya masuk maktab.. suaranya kedengaran begitu gembira dengan berita itu… sewaktu itu, aku berasa sungguh bahagia kerana dapat membuatkan ibuku gembira.. dan semasa aku balik dari matrik Melaka, aku sampai di rumahku waktu itu pukul 3 pagi. Aku melihat ibu ku masih lagi belum tidur kerana menunggu kepulangan anaknya ini…. Begitu besar kasih sayang seorang ibu. Aku sayangkan mu ibu… aku sangat sayangkan mu… tapi aku bersyukur, kerana ibuku bahagia dengan kehidupanku hari ini. Dari riak wajah seorang ibu, aku tahu dia bangga denganku… ya Allah… Kau peliharakanlah kedua ibubapaku… sewaktu aku menaip ini, deraian air mata deras mengalir di pipiku mengenangkan kembali peristiwa itu… subhanallah… reben kehidupan betul2 membuatkan ku insaf…
……………………………………………………………………………………………………………………
Petang ini, aktiviti bermula pada pukul 2.45 petang. Ceramah jati diri yang disampaikan oleh en. Zul. Di dalam ceramahnya itu, en. Zul menunjukkan siapakah diri kita ini mata Allah. Betapa kerdilnya diri ini. Ceramah berakhir pada pukul 4. Semua peserta menikmati minum petang sebelum solat asar. Aktiviti selepas solat asar adalah bebas. Semua grup mempunyai tugasan yang perlu dibereskan untuk dipersembahkan pada keesokan paginya. Semasa minum petang, en. Zul memperkatakan kepadaku supaya merakam gelagat fasi2 dan membuat juga video khas untuk para fasi. Petang bertandang, aku dan sahabat2 ku menikmati suasana petang di tepi pantai. Menikmati keindahan alam ciptaan Ilahi. Menghayati kebesaranNya. Subhanallah… betapa indahnya ciptaanMu. Di dalam hatiku tidak lepas dari mengucapkan syukur kepadaMu kerana memberikan kenikmatan sebesar ini kepada hambaMu yang kerdil ini. Suasana di tepi pantai begitu indah. Terasa ukhwah fillah yang terjalin antara kami. Lukisan sahabatku tentang kami di pasir pantai sungguh cantik. Lukisan watak kami di kursus ini. Baba, rauhan, hafiz, syabab(aku), ghafar, quddus, afiq, fazli, zulaikha, hazimah, syidah dan aini begitu memberi makna kepadaku tentang ukhwah yang terjalin sekarang. Di dalam hatiku, aku merindui sahabatku akhi nabil fikri. Alangkah indahnya jika dia juga dapat bersama-sama kami menikmati keindahan alam ini. Namun, dia juga menghadiri satu kursus untuk JPP di alor star, kedah. Keindahan alam ciptaan Ilahi aku nikmati sebaiknya. Aku merakamkan detik2 indah bersama sahabat seperjuangan ku. Indahnya di hatiku mempunyai sahabat seperti mereka. Ketahuilah sahabatku, aku mencintaimu semua hanya kerana Allah. Sesungguhnya ukhwah yang terjalin antara kita hanya kerana Allah. Kemanisan ketika bersama kalian hanya hati ini dapat rasakannya. Tidak dapat aku luahkan dengan kata2. Keindahannya tidak dapat diungkapkan wahai sahabatku. Demi Allah, aku sungguh bertuah memiliki sahabat seperti kalian. Saling memperingati ke jalan Allah agar tidak tergelincir ke jalan kebinasaan. Semoga ikatan ukhwah yang terjalin antara kita akan terus kekal sampai akhir hayatku…
……………………………………………………………………………………………………………….
Aktiviti pada malam ini adalah forum. Yang dipengerusikan oleh en. Zul dan ahli panelnya terdiri daripada Dr. Sidek, En. Mohd Zin dan juga zaujah tercinta en. Zul iaitu Dr. Habsah Bt Hasan. Forum ini mengupas tentang soal cinta. Apa makna sebenar cinta. Itulah topik hangat yang dibincangkan dalam forum itu. Persoalan tentang cinta ini telah dikupas dengan begitu baik oleh ketiga-tiga ahli panelnya. Cinta sebelum berkahwin hanya indah untuk sementara waktu sahaja tetapi cinta selepas berkahwin, keindahanya hanya dapat dirasai oleh yang melaluinya iaitu en. Zul dan juga zaujahnya Dr. Habsah. Semasa forum ini, aku dapat menyaksikan gurauan mesra seorang zauj kepada zaujahnya. Indahnya percintaan mereka. Di hatiku, aku berharap para peserta dapat mengambil iktibar daripada apa yang telah dibincangkan. Dan bagi diriku sendiri, aku muhasabah kembali diriku ini. Kerana aku pun pernah merasai perasaan cinta ini dulu. Itu semua dulu, kisah lama yang ingin aku lupakan, ingin aku buang jauh daripada ingatanku, sekarang aku hanya menyerahkan kepada takdir. Kerana jodoh pertemuan itu di tangan Tuhan. Aku hanya berserah. Tidak perlu lagi aku mengejar cinta seorang wanita yang belum tentu akan menjadi zaujahku. Biarlah aku mengejar cinta Allah. Cinta hakiki yang tiada sempandannya. Cinta hakiki yang kekal selama-lamanya….
Selesai forum, semua peserta dan juga fasi menikmati minum malam yang telah disediakan. Selesai minum malam, semua peserta dan juga para fasi masuk ke dorm dan chalet masing2 untuk berehat. Tapi bagi diriku dan juga sahabatku, masih ada kerja lagi yang perlu kami siapkan sebelum menjelang hari esok. Aku dan juga akhi fazli membuat editing untuk video yang akan di tayangkan semasa majlis perasmian penutup oleh puan pengarah nanti. Kami juga di temani akhi rauhan semasa membuat kerja editing itu. Aku membuat editing untuk video klip detik kematian manakala akhi fazli membuat editing untuk video klip demi matahari, iaitu lagu tema kursus ini. Manakala akhi rauhan membuat catatan hidupnya serta doa untuk majlis esok. Selepas beberapa ketika, akhi fazli merebahkan tubuhnya di sofa empuk. Dia tidur sekejap. Aku tetap meneruskan kerja sehingga siap. Jam menunjukkan pukul 2.20 pagi sewaktu aku menyiapkan video detik kematian itu. Aku mematikan lampu di dalam dewan, kerana akhi rauhan sudah bersiap sedia untuk tidur manakala akhi fazli sudah lama tidur. Niat di hatiku untuk tidur di dalam chalet, merasai tilam empuk di dalam chalet. Tapi bila aku sampai di chalet, aku melihat sahabat2ku sedang lena tidur. Mungkin kerana keletihan kerana kerja sepanjang hari ini. Aku tidak sampai hati untuk mengejutkan mereka yang sedang tidur. Aku mengambil kain pelekatku untuk dijadikan selimut dan aku menuju ke dewan semula untuk tidur di sana. Masa terus berlalu…..

No comments:

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih