Wednesday, November 12, 2008

Kehidupanku....

Subhanallah…

Alhamdulillah…

Allahukhbar…

Hanya kalimah zikir ini yang dapat membuat hatiku tenang di kala aku kesedihan, kesepian… terasa diriku begitu hampir dengan al-Khalid… masa berlalu tanpa ku sedari, dan ini merupakan minggu terakhir aku di ipsm bagi sem 2 ini. Sungguh cepat masa ku rasakan berlalu pergi dan apakah yang telah aku buat dengan masa aku?? Hmmm… terdetik di hatiku alangkah baiknya jika masa yang lalu dapat diulang kembali agar dapat aku betulkan kembali kekhilafan yang telah hati ini lakukan. Namun, masa yang telah pergi takkan datang kembali. Aku teringat satu teka-teki imam al-Ghazali kepada muridnya, apakah yang paling jauh dengan kita? Dan jawapanya ialah masa lalu, masa yang telah kita lalui. Ini kerana masa yang telah kita lalui xkan dapat kita lalui dan rasainya lagi. Subhanallah… apakah masa lalu aku di isi dengan perkara yang berfaedah? Adakah aku alpa dalam mengingatiMu ya Allah? Maafkan aku ya Allah… ampunkanlah dosa hambuMu yang dhaif ini ya Allah… sesungguhnya aku hanya insan lemah di sisiMu ya Allah… yang banyak melakukan kekhilafan di atas muka bumi Mu ya Allah… adakah aku alpa dalam mengingati Mu setelah begitu banyak nikmat yang telah beri kepadaku ya Allah? Berikanlah aku kekuatan ya Allah untuk terus istiqamah di jalan Mu, sesungguhnya aku telah menghadapi jatuh dan bangun dalam mempertahankan iman ku ini ya Allah.. kadang terasa diri ini begitu dekat denganMu ya Allah dan kadang-kadang terasa diri ini begitu jauh dari rahmat Mu ya Allah… Engkau bantulah aku ya Allah agar aku terus istiqamah di jalanMu ya Allah…

…………………………………………………………………………………………………………………

Masa berlalu begitu pantas, dan semalam aku telah menghabiskan paper yang kedua aku, iaitu paper mathematics geometry. Apa yang dapat aku katakan tentang jawapanku untuk paper tue, hancur…. Susah.. aku pun xtahu apa yang telah aku jawab di kertas jawapan. Soalannya begitu menguji minda ini. Kawan2ku juga sama. Setelah tamat masa menjawab, masing-masing dengan pendapat mereka tentang soalan yang baru sahaja kami jawab. Masing-masing mengharapakan lulus agar tidak perlu mengulang. Namun aku rasa, insya’allah semuanya akan lulus.. ya Allah bantulah kami dalam menghadapi cabaran hidup ini…

………………………………………………………………………………………………………………

Pagi di surau… jemaah lelaki hanya 3 orang dan ada juga jemaah perempuan tetapi aku tidak tahu bilangannya. Syukur kepadaMu ya Allah kerana telah memberikan kekuatan kepadaku untuk datang menyembahMu di surau walaupun orang lain sedang enak di buai mimpi2 indah di alam lain. Namun Engkau telah pilih aku untuk mengingati Mu di masa orang lain sedang lena, aku bersyukur.. Alhamdulillah…. Subhanallah… Allahukhbar… tiga kalimah yang sentiasa aku mainkan di bibirku dalam mengisi perjalanan pergi ke surau dan balik dari surau… melalui lorong sepi yang di temani bangunan asrama perempuan di tepiku. Hembusan angin pagi yang begitu sejuk. Menyedarkan aku betapa besarnya nikmat yang telah Allah bagi pinjam kepadaku dan bila2 masa sahaja Dia dapat ambil balik semua yang telah diberi pinjam ini.

Di bilik, roomateku masih lagi sedamg nyenyak tidur. Hanya tidurlah yang menjadi kegemarannya. Aku pun tidak tahu bila masa dia menunaikan kewajipanya sebagai muslim. Sebagai seorang teman sebilik, aku agak masak dengan perangainya. Bila ‘alarm’ hensetnya berbunyi, dia matikan. Tak tahu bila dia menunaikan solat subuh. Subhanallah… Engkau bukakanlah hatinya dalam mengingatiMu ya Allah..

Pagi ini aku study mathematics decision kerana petangnya nanti adalah paper mathematics decision.

Selesai paper math 2, Alhamdulillah… bolehlah aku menarik nafas lega berbanding semalam walaupun ada juga beberapa soalan yang aku tidak dapat jawab tetapi yang lainnya aku dapat jawab. Insya’allah keputusannya nanti akan baik.

Malam… aku mengikuti kuliah tajwid yang diadakan di surau al-firdaus. Selesai kuliah, kami solat isyak berjemaah. Seusai solat isyak, aku teruskan dengan solat sunat. Malam ini hujan. Terasa kedinginan mencengkam tubuhku. Sejuk.

…………………………………………………………………………………………………………….

Pagi ini di surau jemaahnya agak ramai dari semalam. 9 orang yang datang mengimarahkan surau al-firdaus pagi ini. Alhamdulillah syukur aku lafazkan kepadaMu ya Allah. Balik dari surau, aku menaip setiap bait kata hatiku di dalam laptopku. Petang ini ada usrah dan sebelah malamnya ada kuliah perubatan Islam. Dan petang ini juga aku ada paper last untuk final ini iaitu paper PJ. Aku pun xtahu nk study apa untuk paper PJ ini kerana pensyarah hanya mengajar amali sahaja bukanya teori. Lupakan pasal paper PJ tue.. hatiku x sabar untuk menunggu petang ini kerana akan dapat bersua muka dengan en. Zul. Sudah lama aku tidak bersua muka dengannya.. terasa rindu berbekas di hati. Ukhwah fillah yang terjalin antara kami sungguh berbekas di hati. Setiap kali pertemuan dengannya membuatkan hatiku berasa tenang.. aman… indahnya ukhwah ini.. subhanallah.. tapi petang ini, en. Zul akan berjumpa dengan semua anak didik usrahnya di ipsmb ini, maybe untuk memberikan ‘tugasan’ di musim cuti nanti. hatiku juga tidak sabar untuk mengikuti KBM yang akan diadakan esok hari. Bertempat di Tanjung Chap, bachok. Masa berlalu…………

No comments:

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih