Tuesday, November 18, 2008

Tautan Ukhwah... buatmu sahabatku..

Aku bangun dari tidur agak lewat iaitu pukul 6 baru aku tersedar dari tidur. Subhanallah… aku terlepas tahajud untuk hari ini. Niatku semalam untuk bangun tahajud pada pagi ini, namun….. aku menyesal… ya Allah, ampunkanlah dosa hambaMu ini… ya allah ampunkanlah dosaku… sesungguhnya aku hanyalah insan lemah… aku menyesal….. hmmm… aku hanya menunaikan solat subuh di dalam chalet. Selesai solat, aku menikmati suasana pagi di tepi beranda chaletku…. Manakala beberapa orang sahabatku sedang duduk di tepi pantai menikmati alam ciptaan Ilahi. Aku turut sertai mereka. Mereka baru habis membaca al-mathurat. Subhanallah… aku terlepas lagi untuk beribadah kepadaMu ya Allah… aku insan lemah… kami berbual mesra… menghayati alam ciptaan yang Esa… subhanallah.. terasa diri kami ini begitu kerdil di mata Mu ya Allah… melihat alam ciptaan Mu terbentang luas di hadapan kami. Aku bersyukur kerana diberikan peluang menikmati ala mini bersama-sama sahabat2ku.. kami berbual mesra, bergurau senda.. oh indahnya tautan ukhwah antara kami.. cantik.. sungguh cantik.. ukhwah fillah memang terasa dalam diri masing-masing… sahabatku, ketahuilah…. Saat aku bersama-sama dengan mu adalah kebahagiaan bagiku, keindahan di hatiku.. sesungguhnya ukhwah yang terjalin antara kita ini adalah kerana Allah… masa berlalu..

Majlis perasmian penutup telah disempurnakan oleh Puan Pengarah Ipsmb. Semua fasi dan para peserta bersalaman sebagai tanda berakhirnya kursus ini. Aku masih lagi merakam saat perpisahan ini, merakam saat suka duka mereka, pelukan erat antara sahabat.. lagu teman sejati dimainkan sebagai membangkitkan lagi rasa cinta kepada sahabat… tanpa aku sedari, titisan air mata telah membasahi pipiku.. aku tersentuh…. Aku tak dapat tahan lagi, hatiku ingin turut sama merasai saat bersama sahabat2ku.. aku berhenti merakam… mencari sahabatku, mencari baba… aku memeluk baba… aku memeluknya sekuat hatiku.. aku menangis semahu-mahunya di dalam pelukannya… menangis semahu-mahunya… pelukan erat baba kepada anaknya.. terasa aman di dalam pelukannya.. hatiku tidak dapat menahan sebak, air mata yang mengalir semakin deras di pipiku... pelukan baba…. Kalu boleh, aku tidak mahu lepas daripada pelukannya… pelukan seorang ayah kepada seorang anak… aku merindui saat itu.. merindui pelukan baba.. saat aku meluahkan isi hatiku ini, air mataku menitis lagi… terkenangkan pelukan baba… aku berpelukan pula dengan sahabat2ku… kami sama2 menangis… menangis kerana ukhwah yang terjalin antara kami memang rapat.. sungguh rapat… hafiz, ghafar, ubai, afiq, rauhan, fazli, quddus…. Sahabat2ku… pelukan mereka membuatkan aku menangis… aku menangis kerana gembira memiliki sahabat seperti mereka.. tautan ukhwan antara kita semakin erat… sahabatku… ketahuilah, aku mencintai kalian seperti mana aku mencintai diriku sendiri.. tidak pernah sebelum ini aku menangis seperti ini. Menangis kerana sahabat.. ukhwah fillah antara kita berbekas di hati.. terasa begitu bahagia saat berada dalam pelukan kalian semua.. aku merindui kalian saat ini.. merindui saat kita bersama… sahabat… dalam setiap doaku, aku panjatkan doaku untuk kalian, kesejahteraan kalian.. semoga ukhwah fillah antara kita ini akan terus kekal selama-lamanya… baba.. aku mencintaimu sepenuh hatiku.. cintaku kepada mu hanya kerana Allah.. saat bersamamu sungguh menenangkan hatiku.. terasa begitu aman saat bersamamu baba… aku merinduimu..baba.. ketahuilah, engkau begitu bermakna di hatiku.. pelukanmu, kata2mu, rauk wajahmu, sentiasa bermain di mataku.. saat bersamamu sungguh indah… aku merinduimu…..

Dalam perjalanan pulang dari kursus, aku menangis lagi.. terkenangkan saat pelukan mesra baba, sahabat2ku… walaupun baru sahaja sekejap kita berpisah, namun kami sudah merinduimu baba… sentuhanmu sungguh bermakna di hati kami semua…

Di asrama, sekali lagi aku menangis saat berpelukan dengan sahabatku hafiz, ubai…. P elukan perpisahan untuk sementara.. kami sama2 manangis… menangis kerana seorang sahabat… sahabat yang begitu bermakna bagi diriku.. ukhwah yang terjalin antara kami sungguh bermakna… saat berpelukan, kami meminta agar kami sama2 mendoakan antara sahabat kami, saling memperingati.. mengejutkan untuk bertahajud.. kerana tahajud lah yang akan menjadi kekuatan kami sekarang… oh sahabat, aku merinduimu… deraian air mata deras mengalir di pipi ku sekarang kerana merindui kalian.. setiap bait kata ku ini adalah lahir dari hatiku… tulus dari hatiku untuk sahabatku…

Akhi rauhan… saat ingin berpisah dengan mu di stesen bas, hatiku menangis.. menangis kerana terpaksa berpisah dengan mu buat sementara waktu…. Aku akan merindui mu wahai sahabat… saat itu, mataku ingin menumpahkan air mata, namun dapat ku tahan. Tapi sekarang, saat aku menaip setiap bait kata hatiku ini, aku menangis… menangis kerana merindui kalian wahai sahabat.. ukhwah yang sedang terjalin antara kita semakin bertaut rapat.. semoga kalian semua sentiasa berada dalam rahmatNya.. maafkanlah aku wahai sahabat andai kata kita tidak dapat lagi bersua muka nanti.. saat bersama antum semua adalah saat yang paling bahagia bagiku… semoga perjuangan kita sentiasa diberkatiNya….

3 comments:

Abuuwais said...

Moga allah merahmatimu nak...selama lamanya di atas jalan ukhwah fillah ini dan diatas jalan dakwah...Doa baba untk kalin berkekalan.Kalian adalah sumbu api perjuanganku.

syabab islam said...

Syukran baba...
semoga hati ini tidak lalai dalam mengingatiNYA.. doakan kami anak2 mu.. semoga Allah sentiasa merahmati mu...

Muhammad Ubaidullah said...

Salam...
Syukran akhi..
untuk ukhwah kita selama ini..
Jgn risau,,i'Allah kalau xda halangan,,jumaat ni,,kita akan bertemu semula...
Uhibbuka lillah...

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih