Sunday, October 19, 2008

Kerja Dakwah

18 Oktober 2008

Alhamdulillah syukur yang teramat sangat aku panjatkan kepada MU ya Allah kerana memberikan aku kesempatan untuk meneruskan lagi hidupku. Hari ini aku bersama sahabatku ada satu lagi aktiviti yang kami akan laksanakan, iaitu gotong royong membersihkan surau al-firdaus. Aku pergi ke surau agak lewat dari yang lain kerana ada sedikit kerja yang terpaksa aku siapkan. Setibanya aku di surau, aku di jemput untuk menikmati rezeki Allah, namun aku menolak kerana kedatangan aku ke surau pun sudah agak lewat berbanding yang lain walaupun aktiviti gotong royong baru sahaja bermula semasa aku sampai. Mereka semua menikmati rezeki Allah terlebih dahulu bagi mandapatkan tenaga sebelum memulakan kerja2 gotong royong. Aku menolong sahabatku menyapu sawang di dinding surau. Dalam pada aku membuat kerja, sahabatku meminta aku bertugas sebagai jurukamera plak. Nasib baik aku bawa bersama kamera ku semasa datang tadi. Jadi aku mengambil gambar dan video2 semasa aktiviti gotong dijalankan. Dalam hatiku, aku ingin membuat video(mengedit video) yang aku ambil ini. Aku merakam pelbagai aksi sahabat2ku menjalankan tugas2 mereka. Macam2 ragam. Apabila aku ingin merakam gambar bagi banat plak, diorang agak malu. Biasalah banat. Sifat malu amat tebal dalam diri mereka. Dalam pada aku merakam semua aktiviti yang dijalankan, aku juga ada menolong sahabat2ku membuat kerja. Suasana dalam surau agar kotor dengan kerja2 yang sedang dijalankan, namun masing2 memainkan peranan bagi membersihkan rumah ibadah kami ini. Lebih kurang pada pukul 11.30 pagi, saudara pengerusi surau merangkap exco JPP institut meminta diri untuk pulang awal kerana beliau ada kerja yang mesti diselesaikan iaitu mengikut rombongan JPP ke IPKB. Kami meneruskan tugas2 kami membersihkan surau. Lebih kurang pada jam 12.45 tengahari, kami menikmati jamuan tengahari yang disediakan. Begitu indahnya. Inilah ukhwah fillah. Ketika makan, kami berbual dan bergurau. Indahnya suasana ini jika semuanya melakukan kerja dakwah ini kerana Allah. Selesai sahaja makn, ada antara sahabat2 yang pulang ke bilik msing2 dan ada yang tunggu untuk solat zohor berjemaah di suarau yang baru di bersihkan. Saya dan beberapa sahabat yang lain menerusakan kerja kami iaitu memasang langsir bagi memisahkan antara tempat solat ikhwah dan tempat solat akhawat. Selesai solat, sahabat2 lain pulang dan tinggallah aku bersama 2 orang sahabat ku, Rauhan n Hafiz. Kami tunggu di surau kerana ada sedikit lagi kerja yang perlu diselesaikan. Jam 2.00 petang, beberapa orang akhawat datang dan meneruskan kerja yang belum siap dan kami menolong mereka. Selesai kerja, kami pulang ke bilik masing2…

mengangkat meja or menolak tue?? hehe

menyapu sawang

hehe...

sapu jangan x sapu..

4 sahabat..

memasang langsir

Oh Allah…. Terimalah kerja ku ini sebagai satu ibadah… sesungguhnya hanya Engkau yang tahu apa yang terkandung dalam isi hatiku ya Allah…



2 comments:

mu4mm4r r4uh!LL4h said...

salam alaik....
beh x nk mnta gmbar yg d ambil
msa gotong royong?
nk wat kenangan......

syabab islam said...

insya'allah.. tp enti ni sape ek? yg mane satu?

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih