Saturday, October 25, 2008

Monolog Diriku…

Allahukhbar… Subhanallah… Alhamdulillah….

Hanya kalimah zikir ini yang dapat membuatkan hatiku menjadi begitu tenang di kala aku kedukaan. Sehari dua ini aku berasa begitu nikmatnya hidup ini. Terasa begitu indah berukhwah dengan sahabat2 seperjuanganku. Beberapa hari ini juga aku dan sahabat2ku di uji oleh Sang Pencipta. Seorang sahabat ku mengalami ‘gangguan’ ataupun sedikit tertekan disebabkan oleh beberapa perkara yang aku sendiri kurang pasti. Aku begitu kesian dengan apa yang telah berlaku ke atas dirinya. Mungkin ini hidayah yang Allah ingin berikan kepadanya namun akalnya tidak dapat menerimanya dengan tenang dan menyebabkan fikirannya terganggu. Pagi itu, aku menyiapkan diri untuk ke surau bagi menunaikan solat subuh berjemaah, tiba2 aku terdengar suara laungan yang kuat yang menyebut ALLAHUKHBAR…. Setibanya aku di surau, aku melihat beberapa orang kawanku sedang berbual2 tentang kejadian yang menimpa kawan kami. Tanpa membuang masa, aku terus menunaikan solat subuh bersebelahan dengan kawanku yang di uji oleh Allah itu. Bacaan dalam solatnya begitu kuat, suaranya menunjukkan bahawa dia berada dalam ketakutan.. oh Allah… dugaan apakah ini yang telah kau berikan kepada sahabatku ini… selesai solat, aku dan sahabatku yang lain memandangnya… ada riak ketakutan yang tergambar di wajahnya.. aku bersama 2 orang lagi sahabatku memperkatakan apa yang telah menimpanya… ujian Allah… itulah yang hati kecilku berbicara.. dan ini mungkin salah satu ujian yang Allah berikan kepada ku dan juga sahabatku yang ingin mempelajari ilmu perubatan islam. Aku melangkah pulang ke bilik. Dalam langkahku itu, aku memuji Yang Esa. Bersyukur. Sebelum naik ke bilik aku, aku pergi melawat ke bilik kawanku. Aku melihat senior2 dan juga kawanku yang lain turut berada di biliknya. Hatiku begitu geram apabila melihat dia diketawakan oleh beberapa orang senior dan kawanku yang lain. Tidakkah terdetik di hati mereka perasaan kesian terhadap ujian yang menimpa kawanku itu. Mereka mengejek dia. Memperli. Hati kecilku begitu kesian kepadanya. Oh Allah.. tabahkanlah hatinya menerima ujianMU ini… Engkau bukakanlah hati mereka2 yang mengejeknya itu supaya sedar apa yang ingin kau tunjukkan. Walau dalam percakapan kawanku itu ada yang tidak betul, tetapi ada juga yang betul. Dia semacam dapat membaca hati kami semua. Maha Suci Allah yang menjadikan apa yang ada di langit dan di bumi…. Aku menginsafi diriku sendirian.. apa yang telah kawanku cakap tentangku semasa aku berada di sisinya itu memang betul.. inilah petunjuk yang telah Allah berikan kepadaku agar tetap berada di jalanNYA.. subhanallah…

Hatiku begitu tenang berada di jalanMu dakwah Mu ya Allah… Engkau tetapkanlah hatiku dan hati2 sahabatku agar terus menegakkan syiar Islam ini. Kenikmatan dan ketenangan yang aku rasakan ketika bersama dengan en. Zul rupanya bukan aku seorang sahaja yang dapat merasainya tetapi juga sahabat2 seperjuangan ku. Memang tidak dapat diungkapkan dengan kata2 perasaanku ketika bersamanya. Terasa begitu indahnya ukhwah ini. Nikmat!!! Maha Suci Allah… hanya engkau yang mengetahui hati2 kami apabila berjuang di jalan dakwah ini. Semasa aku mendengar sahabatku mengatakan dia berasa begitu tenang dan selesa semasa bersama dengan en. Zul, hati kecilku bermonolog, mungkin apa yang dirasainya itu sama seperti yang dapat aku rasakan selama ini. Oh Allah.. Indahnya ukhwah keranaMu Allah.. inilah dia kemanisan iman.. perasaan cinta dan kasih sayang kami semata-mata hanya kerana MU OH TUHAN… indahnya… aku berasa masa begitu lama untuk bersua kembali dengan en. Zul. Terasa begitu rindu kepadanya… memang en. Zul sungguh istimewa di hati ku dan sahabatku yang lain anak didik usrahnya…

No comments:

SYABAB,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Dalam keliru kau mencari identiti diri,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan sebuah kematangan,

Wahai SYABAB,
Ketekunanmu mengoborkan cita-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta Gelombang,
Ayuh, SYABAB!


-Fatimah Syarha-syabab musafir kasih